Хилядите пътуващи споделено с шофьори от социалните мрежи намаляват приходите на автобусния бранш с 3 милиона лева годишно. Това показа проучване сред десетките групи за модерно транспортиране в интернет, пише Монитор [1].
Най-големи са групите за пътуване от столицата в посока морето и Пловдив. Само за август към Бургас и обратно шофьори са превозили 2500 души. Повечето областни градове има поне по две групи, където предлагащи и търсещи услугата се срещат. Най-голямата такава група е "Пътуващи Бургас - София и обратно!", която към този момент има близо 66 000 членове.
До Варна и мераклиите за превоз са над 35 000, но втората по големина група е до Пловдив, където на месец поне 1200 души се возят с „частни“ шофьори. По-назад са старозагорски, пазарджишки и русенски групи, наброяващи всяка от тях над 10 000 души. Общата членска маса на групите за споделено пътуване надминава 200 000.
Така превозът София-Бургас се търгува по 20 лева за място при 27 лева цена за автобусен билет. По 8 лева пък плащат потребителите между София и Пловдив при 13 лв. с рейса. Около 25 лв. се върти цената на север до морето при официален транспорт 30 лв. за място. На база видимите уговорки за пътувания излиза, че по линията София-Бургас лицензираните автобусни фирми са изгубили близо 70 000 лева приходи само през август. Пропуснатите приходи по линията София-Варна са за над 40 000. Дори в посока малки градове като Благоевград и Монтана рейсовете се разминават с постъпления за по около 10 000 лв. Общата сметка от всички групи е за над 3 млн. лв. годишно, като в сметките не влизат нелегалните превози с бусове нито уговорените извън Фейсбук споделени пътувания.
Въпреки пропуснатите приходи превозвачите нямат против споделеното пътуване, коментира пред „Монитор“ Магдалена Милтенова - председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, член на Националното сдружение на автобусните превозвачи и Конфедерацията на автобусните превозвачи. Протестът на бранша е срещу нелегални междуселищни превози на пътници, където ощетяването от подобни схеми за хазната е около 300 млн. лева. Въпреки ангажимента от страна на премиера Бойко Борисов заради летния сезон действията срещу нелегалните бусове са се забавили.
Затвор за превоз на пътници срещу заплащане без лиценз е едно от честите искания на автобусните превозвачи до властта през последните години. Те настояват добилият огромни размери превоз на пътници с микробуси и баничарки в страната, така и в чужбина да се криминализира, но депутатите отказаха да го вкарат в Наказателния кодекс. Затова се стигна превозвачите да се саморазправят с „конкуренцията“, като наемат частни охранители да разгонват нелегални превозвачи от автобусните спирки из страната със заплахи да чупят стъкла, чистачки и огледала.
От 1 до 27 септември текат проверки на автобусите, с които ще се извършват превоз на деца и ученици. По разпореждане на министъра на транспорта Росен Желязков е създадена организация за засилване на контрола на автомобилните превози на пътници и товари във връзка с предстоящите празници и първия учебен ден. Това заяви изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски на брифинг в МВР за представяне на планираните мерки от отговорните институции поради очакваното увеличение на движението по пътищата през почивните дни.
В дните 5, 6 и 8 септември 2019 г. ИА „Автомобилна администрация“ ще концентрира екипи в районите на автогари, жп гари, летища и др., където се очаква да има най-голям пътникопоток. "На 7 септември 2019 г. ще има дежурни екипи, които при необходимост ще бъдат в готовност за извършване на пътен контрол“, обяви Бойко Рановски. Той уточни, че инспекторите на ИА „Автомобилна администрация“ ще проверяват за нарушения, свързани с техническото състояние на превозните средства и спазването на нормативните изисквания при извършването на обществен превоз на пътници и товари.
Links
[1] https://www.monitor.bg/
[2] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BE-%D0%BF%D1%8A%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5
[3] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BC%D0%B2%D1%80
[4] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B0
[5] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0
[6] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D1%81%D0%B8%D0%B3%D0%BD%D0%B0%D0%BB
[7] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D1%81%D0%BE%D1%82%D0%B8%D1%80-%D1%86%D0%B0%D1%86%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2
[8] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83%D1%80%D0%BE%D1%80