Становището е изготвено по покана на президентската институция във връзка с дебата, отворен от държавния глава Румен Радев за върховенството на правото, съдебната власт и особено статута на прокуратурата и отчетността и отговорността на главния прокурор.
свен предложението за нова конституционна уредба на правото на защита становището акцентира и на няколко други основни теми:
Общо право на защита за всеки
Българската конституция не съдържа обща разпоредба, гарантираща изрично ефективни средства за защита на правата, свободите и интересите на гражданите и правото на справедлив съдебен процес за всеки, така както това се съдържа в чл. 6 и чл. 13 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи (ЕКПЧ).
Същевременно до края на 2019 г. Европейският съд по правата на човека (ЕСПЧ) е установил 270 нарушения на различни аспекти на правото на защита в решенията си срещу България. Съществена част от тях са свързани с нарушението на правото на всеки на разумен срок на съдебното производство. И въпреки че след пилотни решения на Съда в Страсбург българският законодател въведе възможност за обезщетение за бавно правораздаване в рамките на национална процедура, това не е достатъчно за въвеждане на основното право на справедлив процес в националното законодателство. Законът за отговорността на държавата и общините (ЗОДОВ) се променя на парче във връзка с някои права, което оставя впечатлението, че останалите права, защитени от конституцията и ЕКПЧ, не се ползват със същата защита. Затова се налага една нова редакция на чл. 7 от конституцията, където в момента отговорността на държавата за вреди на гражданите се урежда само с едно изречение. Там трябва да се предвиди всеобхватен съдебен контрол за всички ограничения на правата и свободите, прокламирани от конституцията, от правото на ЕС, международните договори и законите, както и право на обезщетение за допуснатите нарушения и настъпили вреди, а също така - и отговорност на длъжностните лица, преки извършители на такива действия и бездействия, които да отговарят с личното си имущество за присъдените обезщетения солидарно с държавата.
Гражданите все по-често изразяват неудовлетворение от това, че присъдените обезщетения за нарушения на правата им както от ЕСПЧ, така и от националните съдилища, се заплащат от данъкоплатците, а не от установените преки извършители. "Това безспорно лишава осъдителните решения от възпиращия им потенциал и не способства за солидарност на обществото със засегнатите от нарушения лица", се казва в становището.
На следващо място, необходимо е да се запише изрично в конституцията ни допълнение с аналогичен на ЕКПЧ текст, който гласи, че: "Всяко лице при решаването на правен спор относно неговите граждански права и задължения или основателността на каквото и да е наказателно обвинение срещу него има право на справедливо и публично гледане на неговото дело в разумен срок, от независим и безпристрастен съд, създаден в съответствие със закона."
Правото на защита е гарантирано от съществуването на независим съд
Една от гаранциите за справедлив процес е независимостта на съдилищата от властите и страните. "Конституцията следва категорично да посочи, че съдебната власт се упражнява от съдилищата, както и да съдържа ясни гаранции за независимостта им както от властите, така и от страните в съдебното производство." Само независим съд може да осигури справедлив процес, се казва в становището.
В момента конституцията придава еднакъв статут на независимост и несменяемост на съдиите, прокурорите и следователите, без да посочва от кого следва да са независими те, какви техни функции обезпечава тази независимост и каква е дължимата от тях отговорност пред обществото за ефективното им осъществяване. Необходима е диференциация на ролите на различните органи в съдебната система, която да допринесе за определяне на техния статут, правомощия и отговорности.
Трябва да се елиминира "влиянието на политическата власт и прокуратурата като страна в съдебното производство в структурата и избора на членовете на ВСС, създаването и избора на членовете на Инспектората към ВСС и пр." Независимо от обстоятелството, че прокуратурата е страна в производството пред съда, и въпреки постигнатите частични промени в конституцията от 2015 г. управлението на съдебната власт продължава да се осъществява с мнозинство на членове в Съдийската колегия на ВСС, посочени от Народното събрание, а в Пленума на ВСС - и с участието на представители на прокуратурата.
Прокуратурата, нейните квазисъдебни правомощия и "монопол" върху наказателното правосъдие
"Прокуратурата продължава да осъществява широки квазисъдебни правомощия и "привременно правосъдие", с което нерядко се засягат и основни права на гражданите, а прокурорите имат неадекватен за функциите им статут на независими и несменяеми магистрати, еднакъв с този на съдиите. Това, както и тълкуването за "ексклузивно" правомощие на прокуратурата независимо и безотчетно да преценява кога и как да изправи пред наказателния съд, осигурява един безконтролен и избирателно практикуван "монопол" върху наказателното правосъдие.
Някои от тези дефекти са обсъдени в повече от петдесетте осъдителни решения на ЕСПЧ за неизпълнение на задълженията на държавата да осигури ефективно разследване, както и за липсата на мерки срещу неуважението към презумпцията за невиновност и др. Част от тези проблеми могат да бъдат решени с налагането на ефективен съдебен контрол върху действията и бездействията на прокуратурата при упражняването на нейните правомощия, засягащи основни права и интереси, се казва в становището.
Експертите от БАПЧ се присъединяват към вече изразените от други организации становища, че
пълното разделяне на съдийската и прокурорските колегии е крайно необходимо за осигуряването на организационна и институционална независимост на съдилищата и техните председатели от прокуратурата като страна в съдебния процес.
Прокурорите трябва да бъдат разследвани от орган извън прокуратурата
Независимо разследване не само на главния прокурор, но и на който и да е друг прокурор, може да се осъществи само от орган, различен от прокуратурата - след преодоляване на конституционните пречки за това. Иначе остава подозрението, че всеки един разследващ прокурор е безспорно институционално и/или йерархично свързан с евентуално заподозрените лица. Принципно от фондацията подкрепят и предложенията за решаването на този проблем чрез въвеждането на ad hoc съдия от Върховния касационен съд за целите на разследването в подобни случаи, но при уговорката, че такова решение рискува да бъде затруднено от липсата на капацитет за извършването на действия по разследването и не е в състояние да реши по-общия проблем за независимостта на ефективното разследване на който и да е представител на прокуратурата.
Links
[1] http://blhr.org/news/stanovishte-na-fondaciya-bylgarski-advokati-za-pravata-na-choveka-za-neobhodimite-promeni-za-ukrepvaneto-na-garanciite-za-osnovnite-prava-i-svobodi-i-tyahnata-efektivna-zashtita-v-konstituciyata-na-republika-bylgariya/
[2] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D1%89%D0%B8%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B8
[3] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%B0%D0%B4%D0%B2%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B8
[4] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8
[5] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%82%D1%83%D1%86%D0%B8%D1%8F
[6] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D1%80%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD-%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%B2
[7] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B8
[8] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8