Предполагам, че Иван Гешев е разбрал, че шумните му медийни изяви не му носят нищо добро. Важно в случая е, че в последната година и половина имаме напредък с това, че вече не е наличен този страх към главния прокурор, с който бяхме свикнали. Обществената настройка се смени. Гражданските протести дадоха резултат. Този резултат беше изразен политически по един начин, но общественият резултат е много по-дълбок. Всички тези неща, които се случиха през последните 18 месеца в това отношение бяха стъпка в правилната посока. Свидетелите сме на нормализация.
От шумен главен прокурор не виждам някаква полза. Честно казано, не ме интересува дали ще е тих или шумен, важното е прокуратурата да бъде ефективна. Забележете докладите на прокуратурата. Осъдителните присъди, когато е внесен обвинителен акт в съда, варират между 97 и 98%. Това е невероятен резултат. Но в същото време имаме засилено чувство за несправедливост в обществото.
Прокуратурата има огромно влияние по линия на монопола върху решението дали някой ще бъде разследван, или не. Поради това ние подехме иниацитива да попитаме Конституционния съд какво може и какво не може да прави главният прокурор. Много зависи от това как ще бъдат определени неговите правомощия. Казано с други думи: Може ли главният прокурор да възлага проверки на когото, когато и за каквото реши? Според мен и според екипа в Министерството на правосъдието, главният прокурор никога не е имал това правомощие. Ако Конституционният съд даде тълкуване и ограничи и тези правомощия, това ще е стъпка напред. Втората стъпка напред ще бъде законопроектът (за съдията, който ще разследва главния прокурор), който моята предшественичка изработи (Надежда Йорданова), а сега очакваме и становището на Венецианската комисия за него. В този проект има нещо много важно, за което аз говоря от много време, което е по-важно от самия механизъм за разследване на главния прокурор. Дава се право за обжалване на прокурорските актове за отказ от образуване на досъдебно производство. Същото се предвижда и за антикорупционната комисия.
Всички тези стъпки ще допринесат за поставяне на прокуратурата в рамките само на съдебната власт, а не на политическата.
Запазваме концепцията, че антикорупционната комисия трябва да бъде разследващ орган. Институцията трябва да може да преследва корупцията по високите етажи на властта. Централният въпрос, който ни поставят гражданите и европейските партньори, е: защо няма присъди по високите етажи на властта? Присъди се постигат с разследване, а не с документални проверки. За да има смисъл от разследващите органи, те трябва да са в максимална степен независими от политическата власт. Досега беше предложено ръководството на този орган да бъде избирано от парламента. Това обаче означава ръководнството на комисията да бъде избирано от мнозинството. Това е същото парламентарното мнозинство, което избира и изпълнителната власт. Това не дава достатъчно гаранции за независимостта на ръководството на антикорупционната комисия.
Ще предложим квотен принцип в ръководния състав. Двама души ще бъдат избирани от парламента, за да има възможност и опозиционни партии да вкарат хора. Един от президента, както беше дълго време. Един ще избира Общото събрание на административните съдии и един от Върховния касационен съд. Идеята е да внедрим в този орган хора от съдебната власт. След това трябва да осигурим вътрешен контрол между тези пет души. Вие знаете, че въпросът накрая опира до това кой ще е председателят. Ако той се избира от мнозинството в парламента, жалко за всички тези квоти. Затова ще предложим тези пет човека да се сменят. Мандатът е пет години и всеки един от тях ще бъде председател по една година. Ще се започне с жребий. Това е най-сигурният начин да се осигури вътрешен контрол и да се гарантира независимост на институцията.
240 души ще бъдат излъчени в следващия парламент от неизвестен засега брой партии. Те ще имат много тежки отговорности по три линии – бюджетно-финансова, политическа и конституционна. Ще говоря за конституционния аспект. Висшият съдебен съвет ще бъде с изтекъл мандат в началото на октомври. Няма избрани членове от парламента, които са 11 души от общо 25. Конституционният съд е с двама съдии по-малко. Съдебният инспекторат е с изтекъл мандат отпреди повече от две години и виси съдебно решение пред Конституционния съд, който може да каже, че не разполагаме с инспекторат. Ние сме на прага на конституционна криза. Ще разполагаме ли след 2 октомври с Висш съдебен съвет, когато изтича мандатът? Изправени сме, казвам го без излишен драматизъм, пред конституционна криза. Вписани в Конституцията органи, харесвани или не, могат да изчезнат. Тук критиката приемам и аз, защото бях народен представител. Ние не успяхме да изпълним конституционното си задължение в Народното събрание.
Links
[1] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BA%D1%80%D1%83%D0%BC-%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%BE%D0%B2
[2] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%82%D1%83%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%B0
[3] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%8A%D0%B4%D0%B5%D0%BD-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%8A%D1%80
[4] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD-%D0%B3%D0%B5%D1%88%D0%B5%D0%B2
[5] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8
[6] https://workflow-hotfix.liberta.bg/tags/%D0%BA%D0%BF%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BF%D0%B8